Mi az a marketingkutatás? Miben tér el a hagyományos piackutatásól? Milyen elemek kihagyhatatlanok a kettő közül bármelyik tárgyalásánál? Tehát, mi a különbség a marketingkutatás és a piackutatás között? Aktuális cikkünkben erre kerestük a választ.
A marketingkutatás feladata az AMA (American Marketing Association) szerint: az információk szisztematikus, objektív feltárása, összegyűjtése, elemzése, közlése és felhasználása. Célja a tevékenység kapcsán felmerülő problémák megoldására irányuló döntések elősegítése.
A piackutatás fogalma
A piackutatás feladata az egyénekre vagy szervezetekre vonatkozó információk szisztematikus gyűjtése és értelmezése az alkalmazott társadalomtudományok statisztikai és elemzési módszereivel ismeretszerzés vagy döntéselőkszítés céljából.
Első olvasásra nem sok különbséget fedezhetünk fel a két definíció között, úgyhogy vizsgáljuk meg először a közös pontokat:
A különbség az adott kutatás kiterjedésében keresendő. A marketingkutatás sokkal szélesebb körben vizsgálódik, mint a piackutatás. Egy marketingkutatás során nem csak primer (kvalitatív és/vagy kvantitatív) kutatást végzünk, hanem szekunder kutatást is. A kutatási módszerek mellett számos marketing elemzési módszer, analízis és közgazdaságtani (mikro- és makroökonómiai) eljárás lehet hasznunkra. Gondolj csak a 4/7P, a Porter, a SWOT vagy a STEEP elemzésre.
Ezzel szemben a piackutatás nincs feltétlenül lekorlátozva a marketingtudomány területére, ugyanis más társtudományokra is koncentrálhat. Ha fogyasztói piacon (B2C) vizsgálódunk gondolj csak a fogyasztó és vevőelégedettségi felmérésekre. Nem mellesleg a köznyelv is jobban támogatja a piackutatás megfogalmazást. Szerintem valahogy jobban is cseng. Meglepő lehet, de a piackutatás során nem feltétlenül kell végleges döntéseket hozni, ugyanis az információk megszerzése is lehet végcél.
Pontosan milyen lépések mentén érdemes nekilátni a kutatásoknak? A következő pár pontban ezt érintjük:
KONKLÚZIÓ
Összefoglalva tehát a marketingkutatás egy átfogóbb tevékenységet jelent, míg a piackutatás nem feltétlenül a marketing szakterületére korlátozódik, sokkal inkább társadalomtudományok felé veszi az irányt.
De miért végzünk marketingkutatást vagy piackutatást? Azért, hogy feltárjuk és megoldjuk a (marketing)problémát. Ugyan az információszerzés a kutatás kezdeti fázisában elegendő lehet, de nem szabad itt megállni. Mindig fogalmazz meg következtetéseket és javaslattételeket, hogy a marketingkutatás eredménye világossá váljon, aminek a segítségével a megrendelő vagy megbízó meghozhatja a végső döntést.
Forrás: https://marketingblogger.hu/marketingkutatas/ (Szerző: Csabai Ádám)