A marketing- és a piackutatás nem ugyanaz

Mi az a marketingkutatás? Miben tér el a hagyományos piackutatásól? Milyen elemek kihagyhatatlanok a kettő közül bármelyik tárgyalásánál? Tehát, mi a különbség a marketingkutatás és a piackutatás között? Aktuális cikkünkben erre kerestük a választ.

A marketingkutatás fogalma

A marketingkutatás feladata az AMA (American Marketing Association) szerint: az információk szisztematikus, objektív feltárása, összegyűjtése, elemzése, közlése és felhasználása. Célja a tevékenység kapcsán felmerülő problémák megoldására irányuló döntések elősegítése.

A piackutatás fogalma

A piackutatás feladata az egyénekre vagy szervezetekre vonatkozó információk szisztematikus gyűjtése és értelmezése az alkalmazott társadalomtudományok statisztikai és elemzési módszereivel ismeretszerzés vagy döntéselőkszítés céljából.

Első olvasásra nem sok különbséget fedezhetünk fel a két definíció között, úgyhogy vizsgáljuk meg először a közös pontokat:

  1. SZISZTEMATIKUSSÁG
    A szisztematikus szinonimái a rendszeres, módszeres, következetes, tervszerű, alapos. Tehát a marketingkutatás és a piackutatás egy jól megkomponált munkafolyamatot jelent, mely során új információkat keresünk.
  2. OBJEKTIVITÁS
    Az objektivitás azt szolgálja, hogy pártatlanul kell végezni a kutatást. Ugyanakkor bármennyire is próbálnak objektívek maradni, a kutatók attitűdjei valamilyen módon befolyásolhatják (torzíthatják) az információkat, így a végeredményeket is.
  3. TUDOMÁNYOSSÁG
    Mindkét kutatástípus tudományos módszerekre épül. Azaz adatgyűjtést végzünk, majd jól kielemezzük. Így ellenőrizzük a kutatás előzetes feltevéseit, tehát hipotéziseit. Végül mindenki arra lesz kíváncsi, hogy az elfogadott és elutasított hipotézisekből mi derül ki.

A marketing-, és piackutatás közötti különbségek

A különbség az adott kutatás kiterjedésében keresendő. A marketingkutatás sokkal szélesebb körben vizsgálódik, mint a piackutatás. Egy marketingkutatás során nem csak primer (kvalitatív és/vagy kvantitatív) kutatást végzünk, hanem szekunder kutatást is. A kutatási módszerek mellett számos marketing elemzési módszer, analízis és közgazdaságtani (mikro- és makroökonómiai) eljárás lehet hasznunkra. Gondolj csak a 4/7P, a Porter, a SWOT vagy a STEEP elemzésre.

Ezzel szemben a piackutatás nincs feltétlenül lekorlátozva a marketingtudomány területére, ugyanis más társtudományokra is koncentrálhat. Ha fogyasztói piacon (B2C) vizsgálódunk gondolj csak a fogyasztó és vevőelégedettségi felmérésekre. Nem mellesleg a köznyelv is jobban támogatja a piackutatás megfogalmazást. Szerintem valahogy jobban is cseng. Meglepő lehet, de a piackutatás során nem feltétlenül kell végleges döntéseket hozni, ugyanis az információk megszerzése is lehet végcél.

A marketing-, és piackutatás lépései

Pontosan milyen lépések mentén érdemes nekilátni a kutatásoknak? A következő pár pontban ezt érintjük:

  1. Probléma meghatározása
  2. Kutatási terv kialakítása
  3. Adatfelvétel lebonyolítása (terepmunka)
  4. Adatfeldolgozás és elemzés
  5. Kutatási jelentés készítése, eredmények prezentálás

KONKLÚZIÓ

Összefoglalva tehát a marketingkutatás egy átfogóbb tevékenységet jelent, míg a piackutatás nem feltétlenül a marketing szakterületére korlátozódik, sokkal inkább társadalomtudományok felé veszi az irányt.

De miért végzünk marketingkutatást vagy piackutatást? Azért, hogy feltárjuk és megoldjuk a (marketing)problémát. Ugyan az információszerzés a kutatás kezdeti fázisában elegendő lehet, de nem szabad itt megállni. Mindig fogalmazz meg következtetéseket és javaslattételeket, hogy a marketingkutatás eredménye világossá váljon, aminek a segítségével a megrendelő vagy megbízó meghozhatja a végső döntést.

Levente Czégány

Nincs TÖBB
FÉLREbeszélés

BESZÉLGESSÜNK!

+36 20 420 0306
hello@dna.hu

VAGY NÉZZ SZÉT EGYÉB FELÜLETEINKEN

Ha már van víziód, kellenek az eszközök!

KÉRJ AJÁNLATOT
Digital Network Agency - 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram