Tartalom marketing stratégia, tartalmi stratégia és tartalmi terv.
Az emberek gyakran cserélik fel ezeket a kifejezéseket (ami érthető, mivel a vonalak kissé elmosódtak közöttük), de mindegyik egy kicsit más:
Alapjában véve a tartalmi marketing stratégia a „miért”-ed. Miért hozol létre tartalmat, kinek és milyen módon segítesz úgy ahogy más nem tud. A szervezetek általában a tartalommarketinget a közösség építésre és az alábbiak legalább egyikének elérésére használják: bevétele növelés, kiadás csökkentés vagy a jobb ügyfélkör kiépítés.
A tartalmi stratégia mélyebben elmélyül a „hasznos, használható tartalom létrehozásában, közzétételében és irányításában”. Ne feledd, hogy a tartalmi stratégia gyakran túllép a tartalommarketing stratégia körén, mivel segíti a vállalkozásokat az összes rendelkezésükre álló tartalom kezelésében.
A másik kettővel szemben a tartalmi terv nagyon taktikus. Dokumentálja a stratégia végrehajtásának sajátosságait, és a csapatból ki fogja kezelni az egyes feladatokat. Fontos, hogy tartalommarketing stratégiára van szükséged, mielőtt elkészítenéd a tartalmi tervet. A marketingterv kifejezetten a tartalomhoz kapcsolódik; így tartalmaznia kell olyan részleteket, mint a legfontosabb tématerületek, amelyekkel foglalkozni fogsz, milyen tartalmat fogsz létrehozni, mikor és hogyan osztod meg ezeket a tartalmakat, valamint konkrét cselekvésre ösztönzéseket is.
A válasz egyszerű, IGEN! Nemcsak a stratégiára van szükséged, hanem dokumentálnod is kell. Az aki rendelkezik dokumentált tartalommarketing stratégiával
Gondolj a tartalommarketing-stratégiára úgy, mint egy eszközre, amely körvonalazza fő üzleti tevékenységedet és vásárlóid igényeit, valamint egy részletes tervet arra vonatkozóan, hogyan fogod felhasználni a tartalmat azok megszólítására.
Noha nincsenek pontosan körülírt „sablonok” a tartalommarketing-stratégia felépítéséhez - mindegyik egyedi lesz az azt létrehozó vállalkozás számára - öt összetevő van, amelyeket rendszerint tartalmaznak:
Azzal, hogy kommunikálod a tartalom létrehozásának okait, az ezzel járó kockázatokat és elképzeléseidet arról, hogy számodra mit jelent a siker, sokkal nagyobb valószínűséggel nyersz magad mögé vezetői támogatást a stratégiádhoz – és nyugodtan hibázhatsz itt-ott amíg rájössz, hogy mi is az, ami a legjobban működik a vállalkozásod számára.
Ez magában foglalja a tartalmi programmal kapcsolatos céljaidat, az egyedi értéket, amelyet a tartalmadon keresztül nyújtani kívánsz, és az üzleti modelled részleteit. Illetve vázolnia kell azokat az akadályokat és lehetőségeket is, amelyekkel szembe találhatod magad a terv végrehajtása során.
(tartalmi térkép: olyan terv, amely a megfelelő tartalmat a megfelelő embereknek, a megfelelő időben eljuttatja.)
Ebben a részben határozod meg azokat a konkrét közönségeket, akik számára a tartalmadat létre szeretnéd hozni, azt, hogy milyen igényeik vannak, és milyen lehet a tartalom iránti elkötelezettségük ciklusa.
Ebben a részben jellemezheted a tartalommarketingedet abból a szempontból, hogy milyen ötletek és üzenetek, amelyeket kommunikálni szeretnél, ezek miben különböznek a versenytársaidtól, és hogyan látod a fejlődést a közönséggel való megosztást követően.
Ennek tartalmaznia kell azokat a platformokat, amelyeket használva elmeséled a történeteidet; mi az ismertetőjeled, hogyan jársz el, mik a céljaid; és hogyan fogod ezeket összekapcsolni úgy, hogy összefüggő márkabeszélgetést hozzanak létre.
Előnyös, ha a szervezedet minden tagjának hozzáférést biztosítasz a tartalommarketing stratégiádhoz, még azokkal is célszerű, akik nem vesznek részt közvetlenül a folyamatban
Ez minimalizálhatja az ismétlődő erőfeszítéseket és biztosítja, hogy a csapat minden tagja egyazon tartalmi célon elérésére törekedjen. A megosztás azok számára is hasznos lehet, akik a tatartalommarketinggel kapcsolatosan belső vagy külső szakértőkre támaszkodnak vagy kiszervezik a tartalom létrehozását és terjesztésének bármely részét.
Természetesen a megosztás módja függ a szervezet felépítésétől és kultúrájától is. Bizonyos esetekben jó, ha a teljes dokumentációt megosztod. Más esetekben azonban célravezetőbb lehet összefoglalókat készíteni úgy, hogy a stratégia hogyan befolyásolja az adott szerepköröket, folyamatokat és célkitűzéseket.
Röviden, az alábbiakat mindenképpen érdemes figyelembe venni.
Ezek megválaszolása segíthet abban, hogy a stratégiád mely összetevőit érdemes megosztanod egy-egy csapattal a szervezeteden belül.
A stratégia egy részét illetően következetesnek kell maradnunk akkor is, ha a tartalommarketingünk programja növekszik és fejlődik – nevezetesen a küldetésünk és az üzleti céljaink.
Valójában ez a két dolog annyira kulcsfontosságú, hogy érdemes felírni őket egy Post-it jegyzetre, így szem előtt tarthatjuk mindig, amikor éppen a tartalmunkon dolgozunk.
A tartalommarketing stratégiánk további szempontjait azonban érdemes rendszeresen felülvizsgálnunk és frissítenünk annak érdekében, hogy biztosíthassuk a megfelelő haladást a kezdeti célok elérése felé.