A 2020-as eseményeknek több digitális kommunikációt kényszerítettek ki, a közösségi média egyre nagyobb lehetőséget kapott a fogyasztók és a marketingszakemberek életében is. Használatának módja pedig folyamatosan fejlődik.
A marketingszakemberek számára a 2021-es évtervezés teljesen máshogy zajlott az előző évekhez képest. Bár igaz, hogy a marketingben állandó a változás 2020 drámai módon felrázta a terepet, aminek köszönhetően a marketingszakemberek áttanulmányoztak mindent a personától a vásárlói útvonalakon át a márka céljáig.
2020-ban ismét előtérbe került a közösségi média. Egyértelmű, hiszen rá volt kényszerítve a világ a fizikai elhatárolódásra. A közösségi média azonban áthidalta ezt a szakadékot és segített kapcsolatot tartani a családdal, barátokkal és persze az általunk szeretett márkákkal.
Korábban a legtöbb márka tisztában volt azzal, hogy hol tart a közösségi média területén. Megfelelő egyensúlyt találtak az elkötelezettség, hallgatás, tartalom és a hirdetések között. Azonban a pandémia betoppanásával megváltoztak az alapvető játékszabályok.
Új társadalmi szabályok a marketingszakembereknek
A Hootsuite, a legszélesebb körben használt közösségi média menedzsment platform, kiadta éves „Social Trends Report”-ját, hogy segítse a marketingszakembereket 2021-ben.
A jelentés 11 189 marketinges felmérésén alapul, és az ipar több tucatjával készített interjúk betekintésével egészül ki, szakértőkön át külső kutatások vezető iparági elemzőiig.
Ezek közül a szabályok közül íme néhány, a marketing szakemberek számára:
A jelentéshez megkérdezett marketing szakemberek csaknem háromnegyede az „új ügyfelek fokozott megszerzését” minősítette a közösségi média 2021-es legfőbb eredményének, ami 58% -os növekedést jelent az előző évhez képest. Ezek a tranzakciók azonban önmagukban nem teszik a márkát emlékezetessé, és nem biztosítják a hosszú távú növekedést sem.
2021-ben a marketingesek számára továbbra is a közösségi média az egyik legfőbb eszköz, amelyet arra használnak, hogy az alábbi két sürgető követelménynek megfeleljenek:
Sok márka elkövette azt a hibát, hogy próbálta kihasználni a pandémia hatására megnövekedett social media aktivitást, teljesen figyelmen kívül hagyva a tényt, hogy az emberek az egymással való kapcsolódást keresték inkább, mintsem a márkákkal való interakciókat. Ezek a márkák javarészt korán észrevették a hibát, és visszafogták a hirdetési kiadásaikat, a fókuszt pedig a válságkezelésre, a közösségi médián végzett ügyfélszolgálati tevékenységekre és az ügyfélelégedettség felé irányították.
2021-ben a marketing szakemberek arra törekednek, hogy nagyobb hangsúly kerüljön a tartalomra az elkötelezettséggel szemben – hiszen a passzív közönség továbbra is inkább a tartalmat fogyasztja.
A marketing szakemberek tipikusan a hagyományos tévés reklámozással célozták meg a fogyasztók legnagyobb szegmensét (Baby boomers). Ez egyébként még mindig az egyik leghatékonyabb módja a fogyasztók elérésének. Azonban az elmúlt 4 évben körükben már ez a szegmens is a social médián keresztül ismerkedik meg új márkákkal és termékekkel, és a pandémiának köszönhetően ennek a fogyasztói rétegnek több mint a negyede sokkal több időt is tölt a közösségi platformokon.
A közösségi média szerepe a pandémia hatására megnövekedett, hiszen ez volt a legerősebb híd az ügyfelekkel való kapcsolattartáshoz azt követően, hogy megannyi hagyományos stratégia összeomlott. 2021-ben a marketing szakemberek lépéseket tesznek az elkötelezettség és az ügyfél-identitás közötti szakadék áthidalására azáltal, hogy több fogyasztói adatot (személyes, viselkedési és demográfiai adatok, a vásárló viselkedése) kapcsolnak össze a közösségi média felhasználói által megosztott adatokkal
2020-ban a marketingeseknek nehézséget okozott olyan kérdésekkel foglalkozni, amelyekre a szervezetek eddig soha nem koncentráltak. Az erős CMO-k (chief marketing officer) felhasználják a közösségi média csapatai által 2021-ben összegyűjtött információkat és tudást, hogy segítse a szervezet alkalmazkodását az új vásárlói hiedelmekhez, és hogy új utat nyisson a növekedés felé, amely megköveteli a jobb üzlet és a jobb világ kialakítására való törekvés egyensúlyát.