Fenntarthatóság, jó üzlet neked és a bolygónak

Mi is az a fenntarthatóság?

Néhány vállalatnál a jobb energiafogyasztású izzókat, szelektív szemétgyűjtést vagy éppen a laptoppark energiahatékonyabb eszközökre való megújítását jelenti, míg máshol ennél sokkal központibb szerepe van. Ilyen például a Patagonia ruházati márka, akik 100%-ban organikusan termelt pamuttal dolgoznak és a termékeik 68%-nál használnak újrahasznosított anyagokat. Itt még nem hagyják abba! Workshopokat tartanak, hogy az emberek megtanulják megjavítani a ruháikat (nem csak a náluk vásárolt termékeket), így csökkentsék az új termékek vásárlásával járó túlfogyasztást. 

A fenntarthatóbb működés lehetősége más iparágak előtt is nyitva áll. A Blackrock befektetési cég CEO-ja, aki 7 billió USA dollár vagyont menedzsel azt tűzte a zászlajára, hogy minden olyan befektetésből kilépnek, ami magas környezetvédelmi kockázattal jár. 

Azaz a fenntarthatóság lehet olyan alapvető érték, ami meghatározza a termékeiteket, a működéseteket és partnerségeiteket is.

A legtöbben azonban egy extra elvárásként gondolnak a fenntarthatóságra, ami újabb terhet ró a cégekre és a dolgozókra. Hogyan változtassunk ezen a perspektíván?

Ray Anderson, akit Amerika legzöldebb CEO-jának is hívtak azt mondta:

“A jól végrehajtott fenntartható működés nem kerül pénzbe, hanem pénzt hoz a cégnek.”

Hogyan lehet jó üzlet a fenntarthatóság?

A Project ROI által készített átfogó kutatás szerint a fenntartható kezdeményezések akár 20%-kal növelhetik a bevételeket, a piaci értéket akár 10%-kal megemelhetik, csökkenthetik a befektetési kockázatot és akár felére csökkenthetik a fluktuációt az alkalmazottak között.

Emellett sok országban adókedvezmények is járnak a fenntartható megoldásokért. Hogyan kezdjetek bele?

A fenntarthatóság útjai

Fenntartható irodák

Szelektív szemétgyűjtés, LED világítás, egyszerhasználatos poharak eltávolítása és a műanyagpalackos vizek helyett vízszűrők felszerelése. Benzintámogatás helyett biciklitárolók és bérletek? Kis változások nagy hatással! 

Újrahasznosított csomagolás és fenntartható termékek

Magyarországon kiváló példa a DM, akik különösen nagy hangsúlyt fektetnek a fenntartható termékkínálatra (bio, natúr és környezetbarát termékek is megtalálhatóak a polcaikon) és most újratöltő állomások bevezetésével csökkentik tovább a saját és a termékeiket használó felhasználók ökológiai lábnyomát. Hiszen a legkevesebb szemetet azzal termeljük, ha teljességében újrahasznosítjuk a csomagolást. 

A Coca- Cola eközben itthon teszteli a papírból készült új palackjait, amelyek nagy előrelépést hozhatnak a műanyagszemét csökkentésében.

Fenntarthatóság a partnerek kiválasztásában

A McCormick & Company az élelmiszeripar egyik legfenntarthatóbb cégévé vált azzal, hogy teljesen megreformálta a partnerhálózatát. Segítenek rászoruló termelőket Indonéziában, Madagaszkáron és Indiában, támogatják, hogy a földeken dolgozó nők is tisztes bért kapjanak a munkájukért és a közvetítők eltávolításával a sourcing folyamatból több bevételt juttatnak a termelőkhöz.

Nem kell mindent neked kitalálnod

Az Amazon belátva, hogy ez nem feltétlenül a saját szakterületük létrehozott egy 2 milliárd USA dolláros alapot, Climate Pledge Fund néven, amelynek keretében a szén-dioxid kibocsátás csökkentő cégeket fogják támogatni.

Álljatok ki a túlfogyasztás ellen

Az Allbirds nevű divatmárka a legutóbbi Black Friday helyett Green Fridayt hirdetett és arra buzdította az embereket, hogy inkább a túlfogyasztás tradícióját törjék meg, mint a bolygónkat. Nem jelentkeztek akciókkal, sőt minden termékük árát 1 £-tal megemelték. Az áremelés mellé még ők maguk is tettek 1 £-t és ezt a 2 £-nyi emelést jótékony célra ajánlották fel. 

A fenntarthatóság lehet a te üzleti előnyöd

Telített piacokon az emberek hajlamosak olyan megkülönböztető jegyeket keresni, ami segítheti a választásukat két hasonló termék vagy szolgáltatás között. A fenntarthatóság és a környezetvédelem egyre több vásárló számára fontos, így lehetőséget ad kiemelkedni a versenytársak közül. Hiszen az emberek nem lojálisak a márkákhoz, de lojálisak a saját értékeikhez és ha ez egyezik a márkádéval jó eséllyel a termékeid iránti lojalitásuk is nőni fog. 

A másik  érdekes perspektíva az üzleti eredményeken túl a fenntarthatóság  dolgozói lojalitásra és toborzásra gyakorolt hatása. Egy 3700 diák megkérdezésével készült felmérés szerint 78% nagyobb késztetést érez, hogy egy környezettudatos céghez pályázzon és 44% akár alacsonyabb bért is elfogadna, hogy egy ilyen cégnek dolgozhasson. A koronavírus következtében egyre kiélezettebb munkaerőpiacon és globalizálódó versenyben a legjobb emberekért minden előnyre szükségetek lesz, hogy sikeres csapatot építhessetek. 

Tehát fenntarthatónak lenni jó a környezetnek, megfelelően végrehajtva jó az üzleti eredményeiteknek, a márkátoknak és a dolgozóitoknak is. Ti hogyan vágtok bele?