Fenntarthatóság, jó üzlet neked és a bolygónak is!

Mi is az a fenntarthatóság?

Néhány vállalatnál a jobb energiafogyasztású izzókat, szelektív szemétgyűjtést vagy éppen a laptoppark energiahatékonyabb eszközökre történő lecserélést jelenti, míg máshol ennél sokkal központibb szerepe van. Ilyen például a Patagonia ruházati márka, akik 100 százalékban organikusan termelt pamuttal dolgoznak és a termékeik 68 százalékánál használnak újrahasznosított anyagokat. Ráadásul itt még nem hagyják abba! Workshopokat tartanak, hogy az emberek megtanulják megjavítani a ruháikat (nem csak a náluk vásárolt termékeket), így csökkentve a túlfogyasztást, hiszen sokkal kevesebb új ruhára van szükség, ha a régit javítani lehet. 

A fenntarthatóbb működés lehetősége más iparágak előtt is nyitva áll. A Blackrock befektetési cég CEO-ja, aki 7 billió dollárnyi vagyok felett diszponál, azt tűzte a zászlajára, hogy minden olyan befektetésből kilépnek, ami magas környezetvédelmi kockázattal jár. 

Azaz a fenntarthatóság lehet olyan alapvető érték, ami meghatározza a cég üzleti modelljét is, a termékektől a partnerségen át a szolgáltatásokig bezárólag. A köztudatban mégis extra elvárásként gondolnak a fenntarthatóságra, ami újabb terhet ró a cégekre és a dolgozókra. Hogyan változtassunk ezen a prekocepción?

Ray Anderson, akit Amerika legzöldebb CEO-jának is hívtak azt mondta: “A jól végrehajtott fenntartható működés nem kerül pénzbe, hanem pénzt hoz a cégnek.”

Hogyan lehet jó üzlet a fenntarthatóság?

Project ROI által készített átfogó kutatás szerint a fenntartható kezdeményezések akár 20 százalékkal növelhetik a bevételeket, a piaci értéket akár 10 százalékkal megemelhetik, csökkenthetik a befektetési kockázatot és akár felére csökkenthetik a fluktuációt az alkalmazottak között.

6 tipp, amivel közelebb hozhatod a cégedet a fenntartható működéshez

Fenntartható irodák

Szelektív szemétgyűjtés, LED világítás, egyszerhasználatos poharak eltávolítása és a műanyagpalackos vizek helyett vízszűrők felszerelése. Benzintámogatás helyett biciklitárolók és bérletek – kis változtatások, nagy hatással!

Újrahasznosított csomagolás és fenntartható termékek

Magyarországon kiváló példa a DM, akik különösen nagy hangsúlyt fektetnek a fenntartható termékkínálatra (bio, natúr és környezetbarát termékek is megtalálhatóak a polcaikon) és most újratöltő állomások bevezetésével csökkentik tovább a saját és a termékeiket használó felhasználók ökológiai lábnyomát. Hiszen a legkevesebb szemetet azzal termeljük, ha teljesen újrahasznosítjuk a csomagolást. 

A Coca-Cola eközben itthon teszteli a papírból készült új palackjait, amely nagy előrelépés a frissen keletkező műanyaghulladék mennyiségének csökkentésében. 

Fenntarthatóság a partnerek kiválasztásában

A McCormick & Company az élelmiszeripar egyik legfenntarthatóbb cégévé vált azzal, hogy teljesen megreformálta a partnerhálózatát. Segítenek rászoruló termelőket Indonéziában, Madagaszkáron és Indiában, támogatják, hogy a földeken dolgozó nők is tisztes bért kapjanak a munkájukért, a közvetítők eltávolításával a sourcing folyamatból több bevételt juttatnak a termelőkhöz.

Nem kell mindent neked kitalálnod

Az Amazon, belátva, hogy ez nem feltétlenül a saját szakterületük, létrehozott egy 2 milliárd dolláros alapot, Climate Pledge Fund néven, amellyel azokat a cégeket támogatják, melyek célja, hogy valamilyen megoldással csökkentsék a légkörben felgyülemlett szén-dioxidot.

Álljatok ki a túlfogyasztás ellen

Az Allbirds nevű divatmárka a legutóbbi Black Friday helyett Green Fridayt hirdetett és arra buzdította az embereket, hogy inkább a túlfogyasztás tradícióját törjék meg, mint a bolygónkat. Nem jelentkeztek akciókkal, sőt minden termékük árát 1 fonttal megemelték. Az áremelés mellé még ők maguk is tettek 1 fontot és ezt a 2 fontnyi emelést jótékony célra ajánlották fel. 

A fenntarthatóság lehet a te üzleti előnyöd

Telített piacokon az emberek hajlamosak olyan megkülönböztető jegyeket keresni, ami segítheti a választásukat két hasonló termék vagy szolgáltatás között. A fenntarthatóság és a környezetvédelem egyre több vásárló számára fontos, így lehetőséget ad kiemelkedni a versenytársak közül. Az emberek nem lojálisak a márkákhoz, de lojálisak a saját értékeikhez és ha ez egyezik a te márkád értékeivel, jó eséllyel a termékeid iránti lojalitásuk is nőni fog. 

A másik érdekes perspektíva az üzleti eredményeken túl a fenntarthatóság dolgozói lojalitásra és toborzásra gyakorolt hatása. Egy 3700 diák megkérdezésével készült felmérés szerint 78 százalékuk nagyobb késztetést érez, hogy egy környezettudatos céghez pályázzon és 44 százalékuk akár alacsonyabb bért is elfogadna, hogy egy ilyen cégnek dolgozhasson. A koronavírus következtében egyre kiélezettebb munkaerőpiacon és globalizálódó versenyben a legjobb emberek megszerzéséhez minden előnyre szükségetek lesz, hogy sikeres csapatot építhessetek. 

Tehát fenntarthatónak lenni jó a környezetnek, megfelelően végrehajtva jó az üzleti eredményeiteknek, a márkátoknak és a dolgozóitoknak is. Ti hogyan vágtok bele?