Milyen vásárlási trendek várhatóak 2021-ben?

Ahogy az előző cikkünkben már boncolgattuk, a 2020-as év jelentős hatást gyakorolt a vásárlói szokásokra. A mérleg nyelve egyre inkább az e-kereskedelem javára billen. A vírus okozta riadalom elején egyértelmű előnyt élveztek a vállalkozások, akik már megvetették a lábukat az online vállalkozások erdejében. Azóta gombaként nőnek a webshopok és igencsak felzárkóztak a kisebb vállalatok is az online jelenlétet illetően. 

De vajon mik azok a trendek, amikkel mégis előnyt lehet szerezni a megszaporodott konkurenciával szemben, hogy kitűnjünk az e-kereskedelem rengetegéből?

Cikkünkben olyan formabontó megoldásokat gyűjtöttünk össze, amelyek neked is segítségedre lehetnek!

D2C (direct to consumer) üzletág

A Direct to Costumer üzleti modellnek a lényege az, hogy a gyártó/cég a viszonteladókat kihagyva közvetlenül a fogyasztóknak értékesíti termékeik, szolgálatatásait. 

Ez az üzleti modell jellemzően online működik, és egyre népszerűbb a nagyobb márkák körében mint például a Pepsi vagy a Coca-Cola, akik eddig tipikusan viszonteladókon keresztül értékesítettek.

A Pepsi már két weboldalt is indított, ahol rögtön a fogyasztókat célozza meg termékeivel. A Coca-Cola online Store-ján pedig nem csak üdítőket, de saját logójával és arculati elemeivel ellátott (merchandising) termékek tömkelegét vásárolhatja meg az ember házhozszállítással.

Még több előfizetési és klubtagsági rendszer

Az előfizetéses vagy klubtagsági rendszerekkel új célközönséget érhetünk el.  Ez a megoldás teljesen hétköznapi termékek számára is nagyszerű lehetőség lehet. 

Kiváló példa erre a Coca-Cola, aki a direct to customer üzletágának fejlesztésével hozta létre klubtagsági rendszerét, az Insider Club-ot. A klubbtagoknak havi rendszerességgel küldenek csomagokat, melyekben 3 új, vagy limitált kiadású üdítőital mellett egy híresség meglepetése is helyet kap. Az egyik hónapban például egy sztársportoló edzésterve lapult a dobozban. 

Nem csak világmárkák előtt nyitott ez a lehetőség. Több sikeres kezdeményezést láttunk már kisállat kellékek, férfi tisztasági szerek, és dekorkozmetikumok  terén is.

Közösségi élményt az online térben is

A korlátozások még ma is tartanak. A legtöbb programot lemondták, vagy elhalasztották. Voltak azonban olyan szemfüles vállalkozások, akik egészen meglepő programokat is képesek voltak online térbe terelni.

Ki gondolta volna egy évvel ezelőtt például, hogy egy borkóstolóhoz nem kell majd elutaznunk hazánk valamelyik borvidékére? Elsőre humorosan hangzik, pedig az ötlet brilliáns! A borkóstolót megelőzően futár szállítja házhoz az eseményen kóstolandó borokat, majd csoportos videóhívással végig vezetnek minket a bortúrán. 

Mára már egyre több vállalkozás merített ihletet ebből a megoldásból, így vehetünk részt élményfestésen a hálószobánkban, sörkóstolón a nappalinkban, vagy kézműves foglalkozáson a saját konyhánkban. 

Fizikai üzletek átalakulása

Az online kereskedelem további terjedése mellett tovább is szükség van fizikai üzletekre. Vannak terméktípusok, melyeket továbbra is szeretünk megnézni élőben is, mielőtt megrendeljük azt. Ennek az igénynek viszont tökéletesen meg tud felelni egy kisebb üzlet vagy egy bemutatóterem is, nem szükséges hatalmas áruházakat létrehozni. A bérleti díjak és a munkadíjak tekintetében is sokat spórolhat egy cég, ha ezt a megoldást választja, és inkább az online rendelés felé tereli vásárlóit.

Távolságtartást segítő berendezés

Ahogyan arról előző cikkünkben már beszámoltunk, jóval kevesebben tekintenek kikapcsolódásként a vásárlásra, mint korábban. Az emberek szeretnének minél kevesebb időt  közösségben tölteni, így az üzleteknek fel kell hagyniuk azzal a korábban gyakran alkalmazott módszerrel, melyben az üzleten belül a termékek elhelyezésével próbálták minél hosszabb tartózkodásra bírni a vásárlókat. 

A higiénés szabályok már a napi rutin részét képezik, emiatt is szükség lehet némi átalakításra. A padlómatricák és a plexi falak mellett az állványok megfelelő elrendezésével és az üzletek szellősebb berendezésével segíthető az üzleten belüli távolságtartás, a természetesebb fények alkalmazásával pedig barátságosabb légkört lehet teremteni a vásárlók számára.

Még kevesebb érintkezés

Az Amazon évekkel ezelőtt elkezdte tesztelni a teljesen automatizált, árufeltöltők és kasszák nélküli boltját. Azért ez ma még elég futurisztukasan hangzik, pedig az első lépést már mi is megtettük ezen az úton. A már korábban is létező önkiszolgáló kasszák terjedésének nagy lendületetet adhat a pandémia, hiszen  használatával a vásárlás tovább gyorsítható, és az érintkezések száma is csökkenthető. A fizetés mellett a csomag átvételére is létezett már korábban érintkezésmentes megoldás, ám a csomagküldő automaták használata is a közelmúlt eseményei miatt lettek igazán népszerűek.

A fenti példákból is látszik, hogy a lehetőségek tárháza rengeteg megoldást rejt legyen szó online térhódításról vagy a vevők üzletbe csábításáról. 

Egy biztos csak, mégpedig, hogy a Föld nem áll meg forogni, tehát ahogy mondani szokták: Show must go on! Tehát tervezésre fel!

Tetszett a cikk: ITT találsz még ehhez hasonlókat!