Így vásárolunk mi! – vásárlói szokások változása a koronavírus hatására

A 2020-as év kétségkívül feje tetejére állította a világot. Ahogy az élet másik mederben folyik most tovább, úgy nyilván a  szokásaink is átformálódtak. Nem csak a napi rutinunk, de a vásárlási szokásaink tekintetében is gyorsan alkalmazkodtunk az új helyzethez.

Kezdeti pánik

A kezdeti bizonytalan helyzet sokakból váltott ki pánikszerű vásárlást és raktározást. A veszély jellegéből adódóan a higiéniai termékek és az élelmiszerekre kerültek előtérbe. Igen hamar kialakult egy helyzet, ami sokakat változásra sarkallt. Emelkedő árak, készlethiány, és hatalmas tülekedés a boltokban.

Show must go on!

Senki sem volt erre felkészülve. Sem a boltok, sem a vásárlók. A piac gyorsan reagált a kialakult helyzetre, és ugrásszerűen megemelkedett az online vásárlások száma. Először az élelmiszervásárlás területén, majd a kezdeti pánik csillapodásával minden más területen is elkezdtek áttérni az emberek az online vásárlásra.

Kik a befutók?

Furcsán hangzik, de ennek a helyzetnek is megvoltak a maga nyertesei. Jelentős előnyük származott azoknak a cégeknek, akik már eddig is működtettek webshopot, volt házhozszállításuk, vagy képesek voltak szinte egyik napról a másikra felszállni az egyre gyorsuló e-kereskedelem vonatra. Az Egyesült Államok Népszámlálási Irodája szerint a fogyasztók a második negyedévben 211,5 milliárd dollárt költöttek el az interneten keresztül, ami 31,8% -os növekedést jelent az előző negyedévhez képest. Ezt a témakört bővebben kifejtettük előző cikkünkben, melyet ide kattintva érsz el.

A vonat pedig azóta is sebesen robog, a közben eltelt idő azonban segített a kisebb cégeknek is felzárkózni, és megvetni lábukat a webshopok világában. A vásárlási szokások azonban nem csak a vásárlás helyét tekintve változtak meg gyökeresen. A szokatlan életvitel jelentősen átrendezte az emberek prioritásait, így egyes termékcsoportoknál szignifikáns változás állt be a keresletet illetően.

 A L’Oreal szerint a szépségipar 13-14%-al, míg a sminktermékek és illatanyagok eladása 25%-al esett vissza vírus első hullámában. 

Egyáltalán nem meglepő, hogy ezzel szemben sosem látott eladásokat produkálnak a vitaminok, az egészségügyi termékek, valamint a tisztító- és fertőtlenítőszerek. A Dettol tulajdonosa szerint amerikában több mint 100%-os emelkedés mutatkozott a tisztítókendők eladásában, a Henkel (a Persil és a Schwarzkopf anyavállalata) pedig 60%-os emelkedésről számolt be az első negyedében, mely azóta csökkent ugyan, de még mindig több mint 20%-os emelkedést jelent.

Nestlé e-kereskedelme 49% -kal nőtt a tavalyi év első hat hónapjában, a Nespresso eladásai pedig a boltok bezárásának ellenére is töretlenül nőnek. 

Mi lesz az új rend?

A boltok újranyitásával és az élet régi medrébe való visszatérésével a vásárlási szokások is rendeződhetnek, azonban az már most is látszik, hogy már nem lesz minden a régi. A gazdaság jövője egyelőre kiszámíthatatlan, de az adatok azt mutatják, hogy az új fogyasztói szokások egy része velünk marad majd.

KPMG arra figyelmeztet, hogy a boltok újbóli megnyitását követően sem szabad az eladások azonnali normalizációjára számítani. Előrejelzésük alapján az előző évek tendenciáját megtörve a következő években csak lassú növekedésre lehet számítani. 

Ennek igen egyszerű a magyarázata. A fogyasztók 78%-át, saját bevallása szerint gazdaságilag negatívan érintette a világjárvány. A fogyasztók árérzékennyé váltak, márkahűségük csökkent,  ahogyan a impulzusvásárlásra való hajlamuk is. A fogyasztók 59% -a azt állítja, hogy tudatosabban vásárol, mint a járvány előtt.  A prioritások átrendeződtek és már jóval kevesebben tekintenek kikapcsolódásként a vásárlásra mint korábban. 

McKinsey & Company két hullám között készített felmérése szerint  az emberekben erősödött a közösségi szellem, melynek köszönhetően a közeli kisboltokat már nem csak a kényelem miatt választják, hanem a helyi kiskereskedők támogatása miatt is.

A multivitaminok eladásai éves szinten 40% -kal nőttek. Bár immunrendszerünk támogatásának fontossága a Covid miatt került előtérbe, a fogyasztók 48% -a meg kívánja őrizni új szokásait, melyeket a pandémia idején vezetett be. Az élelmiszervásárlás terén is tudatosabbá váltak a vásárlók, és bár eleinte a pánik miatt kezdték az élelmiszereiket online beszerezni, sokan úgy gondolják, ezzel a megoldással a jövőben is élni fognak. 

Az online jelenlét, a házhozszállítás és a bankkártyás fizetési lehetőség már nem jelent előnyt a vállalatok számára, ezek már alap elvárásként élnek. 

A vásárlási szokások változása rákényszeríti a vállalkozásokat némi újratervezére. A termékkínálat, a kommunikációs és értékesítési csatornák, az üzlet berendezése, az akciók mértéke és az értékesítési stratégia is mind újragondolásra szorulhat a versenyben maradáshoz. De mégis, hogyan tűnhet ki egy vállalkozás az e-kereskedelem rengetegében ebben a megnövekedett versenyben? Milyen változásokat érdemes bevezetni az üzletekben? Következő cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a választ!