A színek használata az üzleti életben

Melyik a te színed?

Tudtad, hogy a színek befolyásolják az ember érzéseit, hangulatát? A színeket már évszázadok óta használják befolyásolásra, gyógyításra és irányításra. A színek az emberi pszichére gyakorolnak hatást, ennek a tudománya a színpszichológia, mely azt tanulmányozza, hogy a különböző színek hogyan határozzák meg az emberi viselkedést. A színpszichológia alkalmazása a reklámozás és a marketing területein belül is rendkívül fontos eszköz. 

színes_paca

Hogyan befolyásolják a marketing színei az embereket?

Az egyes színek erőteljesen befolyásolhatják az emberek viselkedését és döntéshozatalát. Az emberek néhány perc alatt a tudatalatt ítéleteket hoznak valakiről az alapján, hogy milyen személy lehet, hogy milyen színt visel. Ugyanez érvényes egy termék esetén is. Ezeket az első benyomásokat a színeknek köszönhetjük. Ezzel tisztában vannak a hirdetők és a brandek is. Tudják, hogy bizonyos színek, árnyalatok érzelmet váltanak ki és cselekvésre ösztönzik az embereket. 

A logók, csomagolások, feliratok és reklámok színválasztásával a márkák befolyásolhatják a fogyasztókat, hogy impulzusra vásároljanak, vagy a versenytársak helyett válasszák terméküket vagy szolgáltatásukat. Gondolj a kedvenc márkáidra és arra, hogy bizonyos színek hogyan dominálnak benne. Logóik élénkpirosak, mint a Coca-Cola? Vagy olyan ember vagy, aki kedveli a kék-fehér színeket, mint az Oreo? Talán inkább a sárga szín felé húz a szíved, amiről a Meki ugrik be? A szín gyakran lehet az egyetlen oka annak, hogy valaki megvásárol egy terméket. Egy kutatás szerint a vásárlók 93-% a látványra koncentrál, közel 85%-a pedig a színt határozta meg a vásárlás elsődleges okaként.

Hogyan befolyásolják a színek a hangulatot és hatnak az agyra?

Észrevetted már, hogy a színek milyen hatással vannak a hangulatodra vagy a környezeted hangulatára? A sárga sok embert tesz derűssé. A sárga szín a Nappal van kapcsolatban, biztonsan ismered „az élet napos oldala” kifejezést. A kéknek nyugtató hatása van, azonban szomorúságot is kiválthat. Minden attól a kontextustól függ, amelyben alkalmazzák. A szín növelheti az egyik preferenciát a másikkal szemben, amikor vásárol vagy cselekvésre ösztönöz. A vásárlók úgy érezhetik, hogy egy választás helyes vagy jobb, egyszerűen színpreferenciáik miatt. A szín jelentése és a színpreferenciák hatalmas változást hoznak a világban. Ugyan régen úgy gondolták, hogy a hangulatok a létfontosságú szervekben – a szívben, a májban, az epehólyagban és a lépben – gyökereznek, azonban a forrás egy másik, ugyanolyan szükséges szervben rejlik, mégpedig az agyban. Az idegtudósok közvetlen fiziológiai kapcsolatot hoztak létre a szín, a fény és a hangulat hatása között. A színek kizsákmányolásának egyik kiaknázása sem veszett el a márkákon. A  marketing szakemberek évek óta tudják, milyen hatékony lehet a színpszichológia és a szín jelentése a márkafelismerésben, valamint a fogyasztók termékekkel és vállalatokkal kapcsolatos attitűdjében. (Melissa Hughes)

A színek használata az üzleti életben

Hogyan lehet intelligens módon felhasználni a színeket a vállalkozásodban marketing és reklámozás céljából? A szín lényegében a márka személyiségét tükrözi. Először is válaszd ki azokat a színeket, amelyek a legjobban képviselik a márkaneved. A színelméletben a vörös az erő színe. A rózsaszín ideális a női demográfia eléréséhez, de általában nem ideális, ha semleges akarsz maradni nemek tekintetében. A zöld meleg, hívogató, az egészséget, a környezetbarátságot és a jóakaratot jelöli, nem mellesleg a zöld a pénz színe is, mely a gazdagságra utal. A lila egy királyi szín, mely eleganciát és tekintélyt sugároz. A fenti színek és érzelmek megválasztása az első és legfontosabb dolog. A rossz színválasztás negatívan befolyásolhatja a márkádat, ezért alaposan gondolkodj el rajta, mielőtt döntést hoznál. Ha színt választasz a márkaépítésben, érdemes két fő színt választani, hogy az ügyfeleid könnyebben megjegyezhessék. Ez az ötlet különösen fontos a logó megtervezésekor. 

Weboldal

Nyilvánvalóan azt szeretnéd, hogy a weboldalad színei passzoljanak az új logódhoz, amely általában a bal felső sarokban jelenik meg. Ez nem azt jelenti, hogy csak ezeket a színeket, használhatod, de ezek szolgálnak alapul. Természetesen a színválasztás nem korlátozódik csak a logóra, gondolnod kell az általad kínált termékekre, szolgáltatásokra egyaránt. Ha például játékboltod van érdemes élénk színeket választani, például vöröset, zöldet esetleg még sárgát. Ha egy hivatalosabb céget működtetsz, visszafogottabb árnyalatokat célszerű  használni. A színek kiválasztásánál a célközönségre is figyelünk kell. A nők a kéket, a lilát és a zöldet részesítik előnyben, míg a férfiak a kéket, a zöldet és a feketét választják.

Cselekvésre ösztönző gombok

A cselekvésre ösztönző gombokat szoktuk használni a konverziók (azaz leadek és értékesítések) generálásának módjaként. A legjobban a világos elsődleges és másodlagos színek működnek, mint például a piros, zöld, narancs és sárga. A vörösek figyelemfelkeltőek. A sárga általában figyelmeztetésekkel jár (gondoljunk csak a „nedves padló” táblákra). A zöld a legjobb környezeti és kültéri termékekhez. Tanácsos különböző színekkel kísérletezni, majd megnézni, melyik eredményezi a legtöbb konverziót.

Közösségi média

A marketing és a reklámozás színelméletével kapcsolatos másik tanács a közösségi média profil borító képét tartalmazza. Ajánlott a márkánk színeinek használata, mivel ez erősíti a márkánk imázsát. Ez nem azt jelenti, hogy csak az alapszíneket használhatjuk. Színárnyalatokkal, árnyékokkal is variálhatjuk a színek intenzitását.

Legjobb színek a marketingben

Az igazság az, hogy nincsenek „legjobb” marketing színek. Minden attól függ, hogy milyen márkanevet szeretnél közvetíteni és természetesen ügyfelektől kiváltott reakciótól. A választás csak rajtad múlik, minden ízlésnek, stílusnak és érzelemnek megfelel egy szín, árnyalat vagy tónus.

Neked milyen színek jelennek meg az arculatban?